Tuesday, November 16, 2010

Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,(Sekali lagi ditegaskan): Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.(Surah Al-Inshirah Ayat 5 & 6)


Allah,telah menyatakan sebanyak dua kali dalam ayat yang sama, bahawa bagi setiap kepayahan, terdapat kemudahan. Semoga saya dan kawan-kawan akan bersikap cekal dan positif apabila berhadapan apa saja rintangan dan cabaran dalam kehidupan ini kerana saya tahu sebalik kesulitan dan kesukaran itu, tersembunyi sesuatu yang indah- nikmat yang disediakan oleh Allah Yang Maha Agung. Kita mungkin tidak dapat melihatnya sekarang, tapi ini tidak bermakna ianya tidak ada untuk kita.

Allah maha mengetahui ape yang tidak kita ketahui,jika kita meminta sesuatu yg tidak elok utk diri kita, allah akan memperkenankan permintaan tersebut mengikut cara-nya. kita mungkin merasakan yg kita tidak dapat apa yg kita minta, tetapi allah mungkin telah menyelamatkan kita drpd kehancuran atau kemusnahan yg mungkin disebabkan oleh apa yg kita pinta itu.


Ini ada satu kisah buat renungan kita bersama:-


Seorang wanita berdoa dgn allah dan memohon dikurniakan kesejahteraan di dunia dan akhirat.dia juga berdoa agar diberikan suami yang warak dan berjaya, anak-anak yg warak dan berguna, kerjaya yg cemerlang. tetapi dia diuji dgn cabaran demi cabaan sepanjang perjalanan hidupnya dan juga dalam kerajaya nya..

Dalam kerjaya - macam2 le..kena keje outstation le, kena beri kejA lebih le..sering dpersalahkan le..
Peribadi lak sebab sibuk..tak sempat nak kenal sape2..kendui kawan pun tak dapat nak hadir...
Dia kecewa dan tertekan, hanya berasa tenang bila berdoa dan membaca al-quran dan jaga ibu dia aje..Dia terus bersabar dan berserah pada allah.Dia sentiasa positif melalui bahtera kehidupan. dia sedar walau apa yg berlaku, semuanya berlaku mengikut perancangan allah.
Dia terus alami dugaan dan cabaran utk tempoh yg panjang..
Akhirnya dia dinaikkan pangkat, dia mula berurusan dengan org berbeza tidak lama selepas itu, seorang ahli perniagaan yang kaya, yang juga merupakan salah seorang rakan kongsi syarikat tempat dia bekerja, jatuh hati kepadanya lalu meminangnya.


Jadi, memang betul bahawa disebalik setiap kepayahan, ada kemudahan. Memohonlah - Allah akan mempertimbangkannya. Dan ada kalanya anda tidak bersetuju dengan apa yang berlaku, tetapi ianya baik untuk anda. Subhana Allah..


Sumber dari: Buku Hidup Bukan Rahsia karangan Zabrina A. Bakar Tajuk: Hadapi Cabaran Dengan Berani.

post signature

0 comments:

Post a Comment