Monday, April 11, 2011

Bersyukur Atas Nikmatnya..

Tak semestinya Allah akan memberi setiap yg diinginkan oleh kita tetapi Allah memberi apa yang baik untuk kita mengikut ilmu-Nya. Pasti ada hikmah yang tersirat disebaliknya..


Lama, tak menulis..hari ni nak post pasal topik ni. Kebetulan minggu lepas Di dapat berita gembira dari seorang teman lama di ofis lama...allhamdulillah dia dah pun disahkan mengandung setelah hampir 4 tahun lebih menunggu. Di tumpang gembira dengan berita tersebut, sebab pernah merasa bagaimana sedihnya dan rajuknya diri apabila ditanya orang sekeliling soal anak..

Actually, now pun ada gak orang dok bertanya. Bila nak tambah lagi? Bila nak bagi farzana adik., dia dah besar kan? Merancang ke? Bagi Di jawapan untuk semua persoalan tu cuma satu..Kena tanya Allah, rezeki anak urusan Allah. Kita sebagai manusia hanya mampu merancang namun segala keputusan mutlak di tangan Allah. Hanya Allah yang mengetahui apa yang terbaik untuk kita..sebagai hambanya apalah daya dan kuasa kita untuk menolak segala ketentuannya dan takdirnya. Redha dan berlapang dada pada ketentuannya itulah yang terbaik patut kita lakukan sebagai hambanya..

"Ketahuilah sekiranya umat manusia bekerjasama menolongmu mereka tidak dapat menolong melainkan apa yang ditulis Allah dan sekiranya mereka bekerjasama untuk menyakitimu, mereka tidak dapat berbuat apa-apa selain dari apa yang telah disuratkan Allah. Pena sudah diangkat dan buku sudah ditutup

Namun bagi Di, syukur teramat pada segala nikmat dari Allah..sesungguhnya nikmatnya tak terhitung buat kita semua..cuba fikir dari kita bangun tido berbagai nikmat darinya..dari nikmat bernafas, nikmat melihat, nikmat mendengar..nikmat kerja, dan bermacam2 lagi..nikmat yang paling Di bersyukur sangat dikurniakan "Farzana". Tak terhingga bersyukur atas pengalaman mengandungkan dan melahirkan dirinya..Allhamdulillah, bulan ni pun bulan kelahiran my lovely princess..insyaallah, dengan izin darinya Farzana akan masuk 3 tahun bulan ni..terasa cepat masa berlalu teringat tahun 2008 masa tu dok sarat mengandungkan dia kini dia dan pun nak masuk 3 tahun.

Segala pengalaman dan kenangan pahit manis membesarkan Farzana dari lahir hingga kini, merupakan kenangan yg sangat membahagiakan dan mengembirakan.Cukup untuk mematangkan dan menginsafi kelemahan diri..namun, Di selalu ingatkan diri perlu sentiasa tabah, kuat dan sabar dalam mendidik Farzana dan mengharungi segala dugaan dan ujian hidup ini..

Kepada my lovely princess, semoga sayang terus sihat, bijak, rajin dan menjadi anak yang solehah untuk umi..tabahkan dan sabarkan hatimu sayang dalam mengharungi ranjau dan kehidupan dunia yang fana ini..biar apa pun yang melanda dirimu..Walaupun ada ketika umi tak ada disampingmu..ingatlah Allah sentiasa bersamamu, Allah sentiasa memerhatikanmu, Allah sentiasa dekat padamu..Allah tak pernah menyusahkan bahkan menyenangkanmu..sentiasa ingat untuk merujuk kepada Allah dalam membuat sebarang keputusan dan tindakanmu agar setiap langkah dan tindakanmu memperolehi redha, rahmat, keberkatan dan kasih sayangnya dalam kehidupan ini.

Kepada rakan yang baru dapat berita gembira..selamat menjalani permulaan hidup sebagai ibu, semoga segalanya berjalan lancar dan selamat hingga kelahiran buah hati tercinta.

Bila dok cerita pasal anak ni teringat to my lovely mum, thanks a lot's for everything, terima kasih melahirkan, menjaga dan membesarkan along selama ini, jasa mak akan along kenang sehingga ke akhir hayat ini. Doa along akan sentiasa mekar buat dirimu sebagai tanda terima kasih dan penghargaan di atas segala kasih sayang dan perhatianmu buat diri ini..terima kasih Ya Allah atas segala nikmatmu..

Sedikit pesanan buat teman2 yang masih belum direzekikan cahaya mata. Semoga sabar dan tabah harungi ujian ini..Jadikan solat dhuha sebagai amalan bagi menambah rezeki kalian. Walauapapun, sentiasa bersyukur kerana nikmat Allah terlalu banyak buat kalian, andai bukan dari anak, pasti ada rezekinya dari arah yang lain..Sentiasa bersangka baik pada Allah, yakin dan percaya rezeki adalah darinya. Yang paling utama, hanya Allah yang mengetahui apa yang terbaik untuk diri kita, dulu, kini dan pasti selamanya..

Terima kasih Ya Allah..

“Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan: Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” (Ibrahim: 7)

Sumber gambo: Adahunny

post signature

0 comments:

Post a Comment