Monday, November 23, 2009

Spaghetti bolognese

1. Aksi farzana makan spaghetti

2. My spaghetti

3. Bebola Daging

Aktiviti aku hujung minggu ni..sabtu petang lepas myhubby abis program ngan budak2 kayak kami bawak our princess jalan2 ke alamanda..beli la kelengkapan dia yang semakin habis macam pampers, susu dan shopping makanan2 skit..

Then, ahad my parents pi kenduri kawin..kami tak ikut pun..so, aku decide nak buat spaghetti..one of my favourite food..kebetulan nak masak daging cincang lama2..nanti tak elok daging tu..then, aku sempat browse cari resepi utk bebola daging..jadi jugak le bebola daging aku..cuma tak berapa bulat sangat coz aku buat tak letak telur..myhubby tak boleh makan telur le..alergic..

allhamdulillah, abis licin spaghettiku..farzana siap sibuk nak makan sendiri..abis comot bibir2 dan baju nya..tak apa la yang penting zana mau makan..ni aku paste kan resepi bebola daging yang aku dapat dari internet terima kasih tu kak fida atas resepi ni.

Bebola Daging

Bahan-bahan ( 600 g )
• 600 g daging cincang -cuci dan tos (saya haluskan lagi jadi pes)
• 3 sb tepung jagung
• 1/2 sb lada putih serbuk
• 1 sb ketumbar serbuk
• 1 sk jintan manis serbuk
• 1 sk jintan putih serbuk
• 2 hiris halia - ditumbuk halus
• 4 ulas bawang putih - ditumbuk halus
• 1 biji telur
• garam secukup rasa
Cara-cara
1. Gaul rata semua bahan2 dan perap sebentar.
2. Bulat2kan adunan menjadi bebola kecil.
3. Panaskan air hingga mendidih dan rebus bebola.Angkat dan toskan.Siap utk digunakan dlm apa saja masakan.Juga sedap dimakan begitu saja dan cicah sos.



post signature

0 comments:

Post a Comment